Tohtori Marx kuvaili yksien harjoittamaa toisten jotensakin kuppaamista siihen tapaan,että ”pääoma on kuollutta työtä, joka vampyyrien lailla elää vain imemällä elävää työtä, ja se elää sitä paremmin, mitä enemmän se sitä imee.”

torstai 25. huhtikuuta 2013

Työn tarjonnasta ja kysynnästä

yolinja
Olemme joulukuun aikana käsitelleet sekä blogissa että julkisuudessa useaan otteeseen työllisyyskysymystä, josta on tullut Euroopan talouskriisin myötä kuuma puheenaihe. Myös Suomessa työttömyydestä ja työllisyydestä keskustellaan yhä enemmän. Työvoimapolitiikan onnistumista on pidetty edellytyksenä hiipuvan talouskasvun tuottamien ongelmien ratkaisemiselle. Viimeaikoina erityisesti työn tarjonnan lisäämiseen liittyviä su osituksiaon heitelty ilmoille eri suunnista. Näiden suositusten perustana on ollut valtavirtainen makrotalousteoria, jonka mukaan vain ja ainoastaan työn tarjonnan lisääminen johtaa pidemmällä aikavälillä talouskasvun nopeutumiseen eikä kysyntätekijöillä ole lopulta merkitystä työllisyyden ja työttömyyden kehityksen kannalta.
Olemme aiemmin käsitelleet kattavasti niin kutsutun valtavirtaisen makroajattelun taustaoletuksia ja näiden oletusten monia ongelmia. Näistä tärkein lienee ajatus työttömyyden luonnollisuudesta. Tämän oletuksen mukaan työttömyysaste hakeutuu taloudessa aina automaattisesti luonnolliselle tasolleen erilaisten tasapainomekanismien kautta. Näin ollen työttömiä ei nähdä valtavirtaisessa ajattelussa varsinaisena työvoimareservinä, eikä työttömyyttä yhteiskunnallisena ongelmana. Koska työttömien armeijan supistaminen johtaa uusklassisessa mallissa hintamekanismin häiriintymiseen, ei työttömyysastetta kannata pyrkiä alentamaan julkisen vallan toimin (kysyntää lisäämällä) markkinoiden määrittämän tason alapuolelle.
Työn tarjonnan merkitystä korostavat talousajattelijat painottavatkin työttömyysasteen sijaan työikäisen väestön työhön osallistumisasteen sekä työllisyysasteen merkitystä. Osallistumisasteella tai työvoimaosuudella tarkoitetaan työllisten ja työttömien osuutta työikäisestä väestöstä, työllisyysasteella työllisten osuutta työikäisestä väestöstä ja työttömyysasteella työttömien osuutta työvoimasta.
Valtavirtaisen näkemyksen mukaan aktiivinen työvoima kasvaa, jos työikäisestä väestöstä yhä suurempi osa on valmis osallistumaan työmarkkinoille ja tekemään työtä, vaikka työttömyysaste pysyy luonnollisella tasollaan. Siksi työurien pidentäminen, työperäinen maahanmuutto sekä opiskeluaikojen ja vanhempainvapaiden lyhentäminen ovatkin niin kutsutun työlinjan edustajien mielestä välttämättömiä toimenpiteitä talouskasvun vahvistamiseksi. Tämä näkemys on omituinen, sillä todellisuudessahan juuri työttömät ovat osoittaneet halukkuutensa työskennellä. Heidän työllistämisensä ja työttömyysasteen alentaminen nähdään kuitenkin taloudelle haitallisena. Valtavirtaisen katsannon perusteella työvoiman määrää tulee siis kasvattaa siitä väestön osasta, joka ei ole työhalukkuutta ilmaissut.
Toinen omituisuus liittyy usein esitettyyn näkemykseen, jonka mukaan työvoiman tarjonnan lisääminen taloudessa on mahdollista työpaikkojen määrästä ja työvoiman kysynnästä riippumatta. Työvoimaosuuden ja työllisyysasteen nähdään siis olevan riippumattomia talouden kysyntäolosuhteista ja kaikkien halukkaiden luonnolliseen työttömyyteen ajautuvia lukuun ottamatta uskotaan pystyvän työllistämään itsensä. Näin tapahtuu viimeistään silloin, kun talouden kuuluisa pitkän aikavälin tasapaino on saavutettu.
Tämän näkemyksen keskeinen ongelma on se, että todellisuudessa olemme rahataloudessa aina lyhyellä aikavälillä, jolloin työvoiman kysyntä määrittelee työvoiman tarjontaa ja samalla työttömyysastetta, työhön osallistumisastetta (työvoimaosuutta) sekä työllisyysastetta.  Rahataloudessa tuotanto- ja investointipäätösten toimeenpano edellyttää aina rahoitusta ja rahavirtojen synnyttämistä, sillä ilman rahamääräistä palkkaa kukaan ei ole valmis työskentelemään.
Toisin sanoen työllistyminen rahataloudessa edellyttää aina rahamääräistä kysyntää, emmekä koskaan saavuta tilannetta, jossa rahalla ei olisi vaikutusta työllisyyden kehitykseen. Mitä suurempi on talouden kokonaiskysyntä, sitä suurempaa on työvoiman kysyntä ja sitä suurempaa sen aktuaalinen tarjonta. Tämän osoittaa myös seuraava empiirinen tarkastelu. Kuviossa 1 on kuvattu investointiasteen ja työvoimaosuuden kehitystä Suomen taloudessa vuosina 1989-2011.
Kuvio 1. Investointiaste ja työvoimaosuus Suomen taloudessa vuosina 1989-2011
invasttv
Kuviosta nähdään, että Suomen taloudessa työvoimaosuus on seurannut investointiasteen kehitystä, mikä on varsin selvä merkki kysyntäolosuhteiden ja työn tarjonnan välisestä yhteydestä. Ovathan investoinnit kokonaiskysynnän tärkein muuttuva komponentti myös Suomen taloudessa. Työikäisen väestön osallistumisastetta ei siis voida pitää tämän perusteella kysynnästä riippumattomana muuttujana, kuten valtavirtaisessa katsannossa usein ajatellaan.
Kuvioissa 2 ja 3 on esitetty työttömyysasteen ja työvoimaosuuden sekä työttömyysasteen ja työllisyysasteen välinen yhteys Suomen taloudessa vuosina 1989-2011. Kuviot osoittavat, että työttömyysaste on muodostunut sitä pienemmäksi, mitä suurempi on ollut työvoimaosuus sekä työllisyysaste. Näyttääkin siltä, ettei Suomen taloudessa ole mahdollista saavuttaa selvästi yli 70 prosentin työllisyysastetta, jos työttömyysastetta ei samalla onnistuta painamaan alle 5 prosentin.  Kysynnän ja siten myös kysynnänsäätelyn merkitystä työllisyyden ja työvoiman tarjonnan lisäämisessä on tämän tarkastelun perusteella erittäin vaikea kiistää.
Kuvio 2. Työvoimaosuus ja työttömyysaste Suomen taloudessa vuosina 1989-2011
tvtyotto
Kuvio 3. Työllisyysaste ja työttömyysaste Suomen taloudessa vuosina 1989-2011
tyoltyott
Rahataloudessa ihmiset eivät ryhdy tekemään töitä ilman siitä luvattua palkkaa, kuten uusklassisessa taloustieteessä tunnutaan ajattelevan. Näin ollen työn tarjonta ei luo omaa kysyntäänsä. Yritysten on joko palkattava työntekijät tai sitten näiden on ryhdyttävä yksityisyrittäjiksi ja palkattava itsensä. Muussa tapauksessa työvoimaosuuden kasvattaminen esimerkiksi eläkeikää korottamalla johtaa ainoastaan työttömien määrän kasvuun. Kun yritykset ovat valmiita palkkaamaan lisää henkilöstöä ja ihmiset ovat valmiita alkamaan yrittäjiksi, yhä suurempi osa työvoimasta löytää työpaikan ja myös työvoiman ulkopuolella olevia aletaan houkutella töihin.  Työn tarjonta on siis aina riippuvaista työn kysynnän kehityksestä.
 Jussi Ahokas


MIELIPIDE:
TÄMÄ ASIA ON KANSSA YKSI ÄLYTTÖMYYDEN HUIPENTUMISESTA; JOTA KOKO AJAN JA VOIMALLISESTI AJETAAN IHMISTEN AIVOILLE VARSINKIN SUOMESSA: TÄMÄN SUUNTAUKSEN NÄKYVÄ HAHMO ON OLLUT VIIME AIKOINA VALTION TALOUSTUTKIMUKSEN JOHTAJA; JOKU JUHANA NIMINEN "ÄLYKKÖ!"
MITÄ PITEMMÄKSI TYÖNHAKIJOIDEN JONO MUODOSTUU, SITÄ VERISEMMÄKSI KILPAILUKSI TYÖVÄENLUOKAN VÄLISET SUHTEET MUODOSTUVAT JA TULOKSENA:
HAJANAISEMMAT RIVIT JA SURKEAMMAT OLTAVAT, entistäkin enemmän, TYÖVÄEN JOUKKOJEN KESKUUDESSA! (työllistetyt , työttömät reserviläiset, eläkeläiset) JA ENTISTÄKIN VAPAIMMAT KÄDET PORVARISTÖLLE! 

JA TÄSSÄHÄN SE MAINITSEMANI "ÄLYKKÖ"ONKIN. LÖYSIN DEMARIEN UUSLIBERALISTISESTA HAUTOMOSTA HÄNEN OLLEESSAAN MOITTIMASSA LAURI IHALAISTA NUORISON TYÖLLISTÄMIS-YRITYKSISTÄ, OI LAURI PARKA!

Juhana Vartiainen tyrmää kolme myyttiä

Juhana Vartiainen tyrmää kolme myyttiä
Eihän talous voi kasvaa kun ollaan kriisissä, ja iäkkäät vievät nuorten työpaikat. Tai sitten eivät. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n ylijohtaja Juhana Vartiainen lyttäsi yleisimmät kohtaamansa vastaväitteet uuden tutkimuksensa julkaisutilaisuudessa. Tehoaako sitten työpaikkojen luominen?

24.4.2013
Suomen julkisen talouden kestävyysongelman ratkaisee työllisyyden lisääminen ja vain se, taloustieteilijä, VATT:n ylijohtaja Juhana Vartiainen sanoo.
Siksi Suomessa tarvitaan rakenteellisia uudistuksia, jotka nostavat työllisyyttä ja laskevat työttömyyttä, Vartiainen sanoi talouspoliittisessa pamflettinsa Työvoima tehokkaaseen käyttöön julkistustilaisuudessa keskiviikkona.
Vartiainen on puhunut samoista asioista jo pitkään ja tottunut myös kuulemaan vastaväitteitä. Tutkielmansa julkistustilaisuudessa hän kumosi niistä yleisimmät.
Ei työvoimapula
sitä tarkoita

Ensimmäinen myytti: "Vartiainen on saarnannut työvoimapulasta monta vuotta, mutta eihän meillä mitään työvoimapulaa ole."
Vartiainen sanoo tosiasiassa varovansa puhumasta työvoimapulasta, koska ihmiset ymmärtävät sen väärin. Työvoimapula ei nimittäin tarkoita, että työttömyys laskisi hyvin alas.
Toisin kuin moni kuvittelee, "työn määrä" ei ole vakio, eikä työvoiman määrän muuttuminen siksi vaikuta työttömyyteen. Jos työttömyys kasvaisi työvoiman mukana, suurissa maissa pitäisi olla enemmän työttömyyttä kuin pienissä.
– Työttömyys on nähtävä työmarkkinoiden toimimattomuuteen ja jatkuvaan rakennemuutokseen liittyvänä hävikkinä, Vartiainen sanoo.
Eläkeiän noston vaikutuksia arvioidaan samalla logiikalla. Moni uskoo, että jos ikääntyneet ovat pidempään töissä, nuorille ei löydy työpaikkoja. Vartiainen kumoaa myös tämän käsityksen.
– Mitä enemmän on työn hakijoita, sitä enemmän syntyy työsuhteita.
Kun työntekijöitä on tarjolla paljon, yritysten ei tarvitse nostaa palkkoja yhtä nopeasti. Silloin niiden kannattavuus paranee ja ne laajentavat toimintaansa, mikä synnyttää uusia työpaikkoja.
Työpaikkojen luomisesta
ei hyötyä

Toinen myytti: "Eihän työpaikkoja ole, tarvitaan uusia elinkeinoja."
Vartiaisen mukaan Suomessa on vahva uskomus, että työttömyyttä voi lääkitä elinkeinopolitiikalla.
Työttömyys on kuitenkin työmarkkinoiden ongelma, eikä osoitus elinkeinopolitiikan epäonnistumisesta, Vartiainen painottaa.  
Työpaikkojen luomisesta ei ole apua pitkällä aikavälillä.
Kun luodaan uusia työpaikkoja, työttömyys pienenee ja syntyy paineita korottaa palkkoja. Silloin osa yrityksistä joutuu supistamaan toimintaansa ja osa nostamaan hintojaan. Kilpailukyky rapautuu ja työpaikat vain siirtyvät alalta toiselle.
Kasvetaan sitten
kriisin jälkeen?

Kolmas myytti: "Nythän on talouskriisi eikä talous voi kasvaa."
On totta, että kriisi on heikentänyt Suomen tuotantoa. Vartiaisen mukaan työllisyyden ja tuotannon ero normaalitilanteeseen ei kuitenkaan ole suuri.
– Sen takia on turha odottaa, että sitten kun euroalue toipuu ja suhdanteet normalisoituvat, tulisi joku 1990-lukuun verrattava iso elpymishyppäys, joka itsessään voimaperäisesti lääkitsisi julkisen talouden ongelmia.
Hyvä uutinen on se, että kestävyysvaje on ratkaistavissa.
– Työpaikat eivät ole karanneet Kiinaan, robotit eivät vie meiltä työpaikkoja, eikä euroalue estä meitä kasvamasta. Se on täysin meidän omissa käsissämme.

Hyvinvointiyhteiskunta tarvitsee kestävän rahajärjestelmän tuekseen

Nykyinen rahajärjestelmä vaikuttaa valtavasti meidän jokaisen elämäämme. Käytämme rahaa lähes joka päivä, mutta silti harva tietää miten käyttämämme raha luodaan, kuka sen luo ja miten valtio on mukana tässä rahajärjestelmän toiminnassa. Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä ja niistä kannattaisi yhteiskunnallisesti puhua enemmän, jotta talousongelmiin voitaisiin puuttua myös rakennetasolla. Miksi velkaa on niin paljon ja miksi velkataakka ei tunnu hellittävän, vaikka kuinka yritämme? Miksi talouden pitää jatkuvasti kasvaa? Miksi rahasta on jatkuva pula ja silti myös inflaatio on ongelma?
On tärkeää ymmärtää, että noin 90% maailmassa olevasta rahasta on velkaa. Tämä johtuu siitä, että raha luodaan velaksi. Kun valtio tarvitsee rahaa se lainaa sen keskuspankilta korkoa vastaan. Koko tämä raha on luotu velaksi ja valtio joutuu vielä maksamaan keskuspankille korkoa tästä tarvitsemastaan rahasta. Monissa maissa keskuspankit ovat kaiken lisäksi yksityisiä yrityksiä, joilla on monopoli rahan luomiseen. Esimerkiksi Yhdysvaltojen keskuspankki on ollut jo vuodesta 1913 asti yksityinen yritys. Kyseessä on myös maailman velkaantunein valtio.
Miksi valtio ei voi luoda tarvitsemaansa rahaa ilman velkataakkaa? Maalaisjärkikin sanoo, että keskuspankin kannattaisi luoda velatonta rahaa valtion tarpeisiin. On päivänselvää, että valtion tarvitseman rahan ei tarvitse olla velkaa. Valtionvelasta ei ole mitään hyötyä yhteiskunnalle eikä valtiolle. Velkaraha on ainoastaan pankkiirien etu, koska se pitää pankkiirit vallan kahvassa ja valtiot rengin asemassa.
Valtionvelaton rahajärjestelmä poistaisi suurimmat nykyiseen talousjärjestelmään liittyvät ongelmat. Jos raha ei olisi velkaa, josta maksetaan korkoa, talouden ei tarvitsisi jatkuvasti kasvaa. Velka pakottaa talouskasvuun, koska muuten valtio tukehtuisi velkataakkaansa. Koska käytettävissä olevaa rahaa on aina vähemmän olemassa kuin velkaa korkoineen on olemassa, niin velkaa ei itse asiassa voida koskaan maksaa pois. Jos rahan luominen ei lisäisi valtion velkataakkaa, sitä voitaisiin luoda juuri sen verran kuin valtio sitä kulloinkin tarvitsee yhteiskunnan pyörittämiseen. Ainoa tapa päästä velkaongelmasta eroon, on muuttaa itse rahajärjestelmää. Ongelmaa yritetään nyt ratkaista luomalla lisää velkaa. Mutta eihän ongelmaa voi ratkaista samalla tavalla kuin se on synnytetty.
(....poistettu....)Yksittäiset parannusehdotukset yksittäisiin tapauksiin eivät pelkästään riitä, vaan välillä on muutettava myös isompia yhteiskunnallisia rakenteita. Uskaltaisin väittää, että nykyinen rahajärjestelmä on yksi tärkeimmistä rakenteista, joka pitäisi uudistaa. Se pelastaisi ainakin hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspuolen. Valtionvelaton rahajärjestelmä olisi rohkea ratkaisu Master Classin “resurssit käyttöön” -haasteeseen. Kyseessä olisi valtava rakenteellinen muutos, joka mahdollistaisi aivan uudenlaisen ja kestävän hyvinvoinnin.
Lisää tietoa asiasta saa mm. www.talousdemokratia.fi ja http://publicbankinginstitute.org -Internetsivustoilta

Mielipide on vapaa:
Tämä yksityinen keskuspankki käsitteenä ei avaudu minulle millään lailla! Myös tässä postissa olevassa artikkelissä mainitusti, asian älyttömyyden ymmärtäminen ihmisen enemmistön edun kannalta ei ole kovin vaikeaa MUTTA: miksi sitä ihmisen enemmistö eivät ymmärrä ja miten rikollisesti koko poliittisen järjestelmän peluurit, vasemmalta oikealle, eivät kerro kansalaisille eivätkä itse nostaa pientäkään meteliä, edes omantuntonsa rauhoittamiseksi, aikana, jolloin kaikkien rikkauksien keskellä edes hyvinvoivan mantereen eteläisimmissä kolkissä pienet lapset eivät välty nälästä ja köyhyydestä! JUMALAUTA! PERKELE!